Page 19 - vskratke_02_22_web
P. 19
OSOBNOSTI KOŠÍC
Na filme si pracoval šesť rokov. Čo bolo na jeho príprave v ktorých som listoval, s rodičmi sme sa veľmi často o tých
najnáročnejšie? knižkách a filmoch, ktoré som videl, rozprávali, cítil som ob-
Ťažko povedať. Chvíľu sme mali peniaze, chvíľu nie, celý príbeh rovskú podporu oboch rodičov v tom, čo som robil, nech už
sa nejako vyvíjal rôznymi smermi, nebol som si istý, či mám som to robil akokoľvek bláznivo. Vďaka nim som tým, čím som.
opustiť bezpečie dokumentárnych filmov, ktorých som predsa
už niekoľko natočil... Najviac ma zožierali pochybnosti, či ten Vráťme sa do súčasnosti. Covid azda najviac postihol
príbeh bude uveriteľný. Strašne som sa bál, aby film neskĺzol slovenskú kultúru. Zavrel kiná, divadlá, koncertné sály,
do nejakých klišé. Výrazne nám však pomohol čas, ktorý sme galérie, múzeá. Čo robí dokumentarista v čase korony
strávili na jeho príprave a realizácii. Myslím si, že skutočnosť, a lockdownu?
že sme ho točili po kúskoch a príliž dlho, že sme sa s tým trápili, My sme 8. marca 2020 mali posledný filmovací deň v Odese,
prispelo k jeho kvalite. no a vrátili sme sa do úplne zavretej krajiny. Musel som zru-
šiť všetky svoje projekty, ktoré som mal roztočené prevažne
Čo ti dala a čo vzala táto skúsenosť z ľudskej a ume- v zahraničí, no na druhej strane som sa pustil do strihania Cen-
leckej stránky? zorky. Boli to terabajty natočenej suroviny. Zároveň som písal
Určite mi nič nevzala. Stratil som ale istotu v odpovediach. nové scenáre, učil som online... Ale sú to náhradné riešenia.
Pred tým som bol oveľa sebaistejší. Teraz, keď som si bytostne Dva roky som reálne totiž nič netočil, ako režisér som nemal
uvedomil, aké sú tie ľudské príbehy mnohovrstvové, nechávam šancu čokoľvek robiť. Teraz v marci to budú presne dva roky
si stále v tom, čo vidím a počujem, veľkú rezervu... od vtedy, čo som naposledy povedal – zvuk, kamera, ideme!
S členmi štábu ste Cenzorku uviedli v slovenskej pred- V roku 2008 si sa pripojil k výzve slovenských dokumen-
premiére 12. októbra minulého roku v kine Úsmev, po- taristov adresovanej Rade STV, Ministerstvu kultúry
slednom kamennom kine v Košiciach, ak teda nerátame SR a Výboru NR SR pre kultúru a médiá. Zodpovedných
multiplexy. Čo pre teba táto predpremiéra znamená? činiteľov ste vyzvali ku krokom, ktoré by významne na-
Pre mňa bolo strašne dôležité, aby sme predpremiéru mali prá- pomohli k obnoveniu a rozšíreniu produkcie kvalitného
ve v Košiciach, v mojom rodnom meste. Dôležité to pre mňa autorského dokumentárneho filmu vo verejnoprávnej
bolo aj preto, že sme ho po lockdowne uviedli naživo, nie virtu- televízii. Čo sa odvtedy zmenilo?
álne v online priestore. Kino nie je miesto, kde si človek iba prí- Osobne si myslím, že po nástupe Tibora Búzu, ako progra-
de pozrieť nejaký film, ale je aj miestom stretávania. Je to rov- mového riaditeľa RTVS, sa zmenilo strašne veľa. Nastavili sa
nako ako s kostolom. Môžeš sa zúčastniť na bohoslužbe online, veľmi dobré podmienky v rámci tvorby dokumentu, vďaka
ale nikdy ju neprežiješ tak, ako v chráme. Aj film si môžeš pozrieť čomu sme, myslím si, v rámci stredoeurópskeho priestoru
v televízii, notebooku, ale nikdy sa to nevyrovná zážitku v kine. nadštandardní. Je to paradox, keďže momentálne na stránke
RTVS svieti oznámenie, že kvôli zlej finančnej situácii nemôžu
Žiješ v dedinke Vištuk s 1 400 obyvateľmi pri Pezinku. podporovať nové projekty. Ale verím, že je to len dočasný
Čo sa ti ale ako prvé vynorí, keď počuješ – KOŠICE? stav. Myslím si, že štruktúra podpory autorského dokumentu
Domov. Košice sú pre mňa stred sveta. Je to dané spomienka- sa veľmi skvalitnila.
mi na detstvo, rodinu, tu som v prekrásnom kine Slovan videl
prvé vážne filmy... Na STV 2 ide od 10. januára skvelý cyklus dokumentov
Budujeme Slovensko. Sú akýmisi portrétmi vzácnych
Pochádzaš z umeleckej rodiny, mamka – výtvarníčka industriálnych stavieb postavených v minulosti, ktorým
učila na Fakulte umení Technickej univerzity, otec bol hrozí zánik. Seriál produkuje tvoja spoločnosť Kerekeš
režisér v košickom štúdiu STV. Čo ti dali do vienka? film. Čím chceš ako režisér, scenárista či producent
Strašne veľa! Okrem toho, že sme doma mali na tú dobu najbližšie potešiť filmových fajnšmekrov?
fantastickú knižnicu s vynikajúcimi, aj zakázanými knižkami, Teraz sa reprízuje prvých šesť dielov cyklu Budujeme Slo-
vensko. Po nich bude nasledovať ďalších šesť dielov, ktoré
natočili študenti Vysokej školy múzických umení. Medzi nimi
bude aj skvelý dokument o košickom kine Družba, pionier-
skom tábore v Kysaku, kúpeľoch Sobrance, michalovskom
Černobyle, magnezitke v Jelšave... No a pustil som sa do dosť
veľkej veci – hrozne rád by som sa vrátil do Košíc a natočil film
o košickom maratóne.
Okrem filmárskych aktivít učíš na Filmovej a televíznej
fakulte VŠMÚ. Akí sú mladí adepti dokumentaristiky,
ako vidíš perspektívu dokumentu na Slovensku?
Máme veľmi veľa talentovaných študentov, ktorí vytvorili via-
cero pozoruhodných filmov. Tohto roku mal veľkú premiéru
výborný film Márie Pinčíkovej Na značky, na prestížnom Me-
dzinárodnom festivale dokumentárneho filmu v Jihlave získal
cenu film Barbory Sliepkovej Čiary... Myslím si, že pri kombinácii
podpory zo strany Audiovizuálneho fondu a RTVS zažijeme
v kinách veľa zaujímavého...
Mikuláš Jesenský
Peter Kerekes a spoluautor scenára Ivan Ostrochovský pri preberaní ceny
na záverečnom ceremoniáli festivalu v Benátkach.
Február 2022 | V SKRATKE | 19