Page 21 - vskratke_0708_23
P. 21
Osobnosti Košíc
tianski inžinieri. Zároveň využil svo- Korintský prieplav slávnostne otvo-
je kontakty a vplyv, vďaka čomu sa rili v prítomnosti viacerých európ-
podarilo presvedčiť banky, aby pod- skych monarchov a nadšeného
ľa Gersterovej kalkulácie finančne davu 25. júla 1893.
podporili výstavbu prieplavu s kapi-
tálom vo výške 30 miliónov frankov. Gerster napísal v roku 1894 o svo-
jom veľkolepom diele knihu „Pre-
Výstavba Korintského prieplavu sa rezanie Korintskej šije“. V roku 1986
začala podľa podrobných realizač- vyšla aj vo francúzštine s názvom
ných projektov Bélu Gerstera, na „L´isthme de Corinthe et son perce-
ktorých spolupracovali inžinieri a ar- ment“.
chitekti z celej európy, 4. mája 1882
slávnostným výkopom, na ktorom Vďační Gréci postavili Bélovi Gers-
sa zúčastnil grécky kráľ Juraj I. terovi a Istvánovi Türrovi na najvyš-
šom bode útesu pamätník z červe-
Obrovský úspech nej žuly.
Už počas prípravných prác sa uká- Mikuláš Jesenský
zalo, že hlavný projektant nie je len (Zdroj: Juraj Halász, Béla
skvelý inžinier, ale aj výborný ma- Gerster: 1850 - 1923. Košice:
nažér. Na stavbe fungovala doko- Historická spoločnosť I.
Na najvyššom bode útesu postavili vďační Gréci nalá logistika. Gerster vybudoval Henszlmanna, Košice 1998)
Istvánovi Türovi a Bélovi Gersterovi pamätník
z červenej žuly. Foto: Wikipedia železničnú trať, po ktorej vyvážali
vyťaženú horninu a dovážali po-
Nero musel odveliť svoje vojská a trebný materiál, zorganizoval pre
práce zastaviť. Neúspechom skon- robotníkov zdravotnícke služby, zá- Korintský prieplav
čili aj ďalšie pokusy. Na reálny pro- sobovanie potravinami, zabezpečil
jekt čakali Gréci i celé stredomorie dodávku pitnej vody. Dĺžka vodnej cesty: 6 343 m.
dlhých 26 storočí... Lode ju absolvujú za necelú
Obrovskí rozsah prác charakterizuje hodinu.
Začiatok výstavby 11 miliónov ton vyťaženej horniny, Plavba okolo Peloponézskeho
polostrova v dĺžke 400 km trvá
1200 ton použitého pušného prachu približne jeden deň.
Béla Gerster si pri podrobnom to- a 450 ton dynamitu. Hĺbka vody: 8 m
pografickom prieskume všimol, že Šírka prieplavu: 24,6 m
Rimania počas vlády cisára Nera Stavbu plánovanú na šesť rokov
odviedli množstvo užitočnej práce. ukončili o päť rokov neskôr. Predĺ- Šírka pri dne: 21 m
Rozhodol sa pokračovať v ich sto- ženie termínu spôsobili problémy Sklon svahov: 71 – 77 stupňov
pách. s jej financovaním, ťažké geologic- Najvyššia výška bočných
útesov: 79 m
ké podmienky, ale aj množstvo ne-
István Türr v septembri 1881 pred- predvídaných problémov, vrátane Prieplav ročne zabezpečí
prepravu 12 500 plavidiel.
stavil na zasadnutí Medzinárodnej zemetrasenia v seizmicky aktívnej Plavba v prieplave je riadená
zemepisnej spoločnosti v Benát- zóne, kvôli ktorému museli spevňo- a striedavo jednosmerná.
kach štúdiu, ktorú pod vedením vať brehy opornými múrmi.
B. Gerstera vypracovali štyria peš-
Košická stopa
Béla Gerster sa v roku 1886 definitívne vrátil do Uhorska. Opakovane sa vracal aj do Košíc, svojho rodného mesta, ku
ktorému ho okrem príbuzenských vzťahov viazalo aj podnikanie. Okrem iného bol staviteľom železničnej trate Košice –
Turňa, ktorú dali do prevádzky v roku 1890. Trvalým svedkom Gersterovho talentu a odbornosti je Župný dom na Hlavnej
ulici v Košiciach. Jeho projekt prestavby a prístavby sídla Abovsko – Turnianskej župy zvíťazil vo verejnej súťaži spomedzi
šiestich ponúk. Prestavbu ukončili v roku 1890.
Košický rodák zomrel 3. augusta 1923 v Budapešti. Pochovaný je na cintoríne Kerepesi.
(MJ)
Júl / August 2023 | V SKRATKE | 21