Page 21 - vskratke_0708_23
P. 21

Osobnosti Košíc




                                             tianski inžinieri. Zároveň využil svo-  Korintský prieplav slávnostne otvo-
                                             je kontakty a vplyv, vďaka čomu sa   rili v prítomnosti viacerých európ-
                                             podarilo presvedčiť banky, aby pod-  skych  monarchov  a nadšeného
                                             ľa Gersterovej kalkulácie finančne   davu 25. júla 1893.
                                             podporili výstavbu prieplavu s kapi-
                                             tálom vo výške 30 miliónov frankov.   Gerster napísal  v roku 1894 o svo-
                                                                              jom veľkolepom diele knihu „Pre-
                                             Výstavba Korintského prieplavu sa   rezanie Korintskej šije“. V roku 1986
                                             začala podľa podrobných realizač-  vyšla aj vo francúzštine s názvom
                                             ných projektov Bélu Gerstera, na   „L´isthme de Corinthe et son perce-
                                             ktorých spolupracovali inžinieri a ar-  ment“.
                                             chitekti z celej európy, 4. mája 1882
                                             slávnostným výkopom, na ktorom   Vďační Gréci postavili Bélovi Gers-
                                             sa zúčastnil grécky kráľ Juraj I.  terovi a Istvánovi Türrovi na najvyš-
                                                                              šom bode útesu pamätník z červe-
                                             Obrovský úspech                  nej žuly.

                                             Už počas prípravných prác sa uká-                Mikuláš Jesenský
                                             zalo, že hlavný projektant nie je len       (Zdroj: Juraj Halász, Béla
                                             skvelý inžinier, ale aj výborný ma-      Gerster: 1850 - 1923. Košice:
                                             nažér. Na stavbe fungovala doko-            Historická spoločnosť I.
               Na najvyššom bode útesu postavili vďační Gréci   nalá logistika. Gerster vybudoval   Henszlmanna, Košice 1998)
                Istvánovi Türovi a Bélovi Gersterovi pamätník
                         z červenej žuly. Foto: Wikipedia  železničnú trať, po ktorej vyvážali
                                             vyťaženú horninu a dovážali po-
            Nero musel odveliť svoje vojská a   trebný materiál, zorganizoval pre
            práce zastaviť. Neúspechom skon-  robotníkov zdravotnícke služby, zá-  Korintský prieplav
            čili aj ďalšie pokusy. Na reálny pro-  sobovanie potravinami, zabezpečil
            jekt čakali Gréci i celé stredomorie   dodávku pitnej vody.          Dĺžka vodnej cesty: 6 343 m.
            dlhých 26 storočí...                                                 Lode ju absolvujú za necelú
                                             Obrovskí rozsah prác charakterizuje   hodinu.
            Začiatok výstavby                11 miliónov ton vyťaženej horniny,   Plavba okolo Peloponézskeho
                                                                                 polostrova v dĺžke 400 km trvá
                                             1200 ton použitého pušného prachu   približne jeden deň.
            Béla Gerster si pri podrobnom to-  a 450 ton dynamitu.               Hĺbka vody: 8 m
            pografickom prieskume všimol, že                                     Šírka prieplavu: 24,6 m
            Rimania počas vlády cisára Nera   Stavbu plánovanú na šesť rokov
            odviedli množstvo užitočnej práce.   ukončili o päť rokov neskôr. Predĺ-  Šírka pri dne: 21 m
            Rozhodol sa pokračovať v ich sto-  ženie termínu spôsobili problémy   Sklon svahov: 71 – 77 stupňov
            pách.                            s jej financovaním, ťažké geologic-  Najvyššia výška bočných
                                                                                 útesov: 79 m
                                             ké podmienky, ale aj množstvo ne-
            István Türr v septembri 1881 pred-  predvídaných problémov, vrátane   Prieplav ročne zabezpečí
                                                                                 prepravu 12 500 plavidiel.
            stavil na zasadnutí Medzinárodnej   zemetrasenia v seizmicky aktívnej   Plavba v prieplave je riadená
            zemepisnej spoločnosti v Benát-  zóne, kvôli ktorému museli spevňo-  a striedavo jednosmerná.
            kach štúdiu, ktorú pod vedením   vať brehy opornými múrmi.
            B. Gerstera vypracovali štyria peš-



               Košická stopa

               Béla Gerster sa v roku 1886 definitívne vrátil do Uhorska. Opakovane sa vracal aj do Košíc, svojho rodného mesta, ku
               ktorému ho okrem príbuzenských vzťahov viazalo aj podnikanie. Okrem iného bol staviteľom železničnej trate Košice –
               Turňa, ktorú dali do prevádzky v roku 1890. Trvalým svedkom Gersterovho talentu a odbornosti je Župný dom na Hlavnej
               ulici v Košiciach. Jeho projekt prestavby a prístavby sídla Abovsko – Turnianskej župy zvíťazil vo verejnej súťaži spomedzi
               šiestich ponúk. Prestavbu ukončili v roku 1890.
               Košický rodák zomrel 3. augusta 1923 v Budapešti. Pochovaný je na cintoríne Kerepesi.
                                                                                                       (MJ)






                                                                                  Júl / August 2023 | V SKRATKE | 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26