Page 5 - vskratke_11_21_web
P. 5

TÉMA


            Ale  nemohol  som  cestovať  na  západ.  Keďže  som  Keď som nastúpil do kancelárie, ktorú založili Jan
            mal v západnom Nemecku príbuzných, ktorí k nám  Benthem  a  Mels  Crouwel,  pracovalo  v  nej  desať
            z  času  na  čas  pricestovali,  lákali  ma  možnosti,  ľudí, dnes má 65 zamestnancov. Mal som to šťastie,
            ktoré tam boli. Ovládal som jazyk, a tak som odišiel.  že som v nej pôsobil v čase, keď sa začala profilovať.
            Pochopiteľne,  že  som  nemohol  chodiť  domov  a  Obaja mali veľmi pragmatický prístup k architektúre,
            rodičia za mnou. Mal som ale obrovské šťastie, že  na druhej strane sa zaoberali projektami, ktoré sa v
            sedem  rokov  po  mojom  odchode  železná  opona  tom čase v Holandsku nie veľmi riešili – napríklad
            padla  a  všetko  sa  otvorilo.  Takže  som  nakoniec  letiskom.  My  sme  sa  snažili  na  základe  analýzy
            kontakt s mojou domovinou nestratil...            údajov definovať, čo je letisko, že to nie je len priestor
                                                              na  odbavenie  cestujúcich,  ale  aj  priestor,  kde  by
            V Dortmunde sa splnil váš sen – študovali ste  mali  v  príjemnom  prostredí  tráviť  čas  čakania  a
            architektúru, ktorú ste ukončili v roku 1990. Akej  zároveň priestor, ktorý by mal byť prívetivý, absolútne
            téme ste sa venovali v diplomovej práci?          funkčný a aj ekonomicky dobre využiteľný. Pretože
                                                              to,  čo  sa  dnes  najlepšie  predáva,  je  prívetivé
            Riešil  som  aulu  tamojšej  univerzity.  K  téme  ma  prostredie.  Takýchto  projektov,  ktoré  sme  riešili,
            priviedol môj profesor Bruno Schönhagen, ktorý ma  bolo  viac.  Dôležité  však  bolo,  že  sme  ich  riešili
            silne  ovplyvnil v  mnohých  iných  smeroch  a  práve  perspektívne  na  dvadsať,  tridsať  rokov,  že  sme
            on má veľkú zásluhu na tom, že som sa stal, ako  nastavili  nejaký  perspektívny  koncept.  Takže
            v  Karlových  Varoch,  tak  aj  v  Košiciach,  hlavným  v Holandsku som sa naučil koncepčne rozmýšľať
            architektom, ktorý sa zaoberá rozvojom mesta. Bol  na  základe  prognóz  v  dlhodobých  horizontoch.

            to  človek  so  širokými  teoretickými  vedomosťami  Pochopiteľne, tieto skúsenosti by som rád využil aj
            a  praktickými  skúsenosťami.  Viedol  seminár  v Košiciach.
            typológie  stavieb,  do  ktorého  som  sa  prihlásil.
            Naložil nás do auta a odviezol napríklad do divadla,  V roku 2017 ste vyhrali konkurz na post hlavného
            múzea alebo nemocnice, teda do verejných budov,  architekta Karlových Varov, na zelenej lúke ste
            ktoré  tvoria  mesto,  ukázal  nám,  ako  fungujú  vybudovali Kanceláriu architekta mesta, v roku

            v organizme mesta. Zasväcoval nás však aj do tajov  2019 vás práve vďaka tomu architektonická obec
            urbanizmu.  Práve  vďaka  nemu  som  si  bytostne  nominovala na ocenenie Architekt roka v Českej
            uvedomil, že nejde len o architektúru, dizajn, ale aj  republike. V marci tohto roku vás ale primátorka
            o množstvo rôznorodých prvkov, ktoré tvoria mesto  odvolala  z  funkcie  bez  udania  dôvodu.  Čo  sa
            – akú dôležitú úlohu hrá doprava, zeleň, a tak ďalej.  stalo?

            V 80. rokoch začala veľmi intenzívna transformácia
            Porúria,  kde  vznikalo  množstvo  projektov   Ja to neviem. Môžem sa len domnievať. Samozrejme,
            riešenia  brownfieldov.  Keďže  som  si  potreboval  že ma to zaskočilo, najmä spôsob môjho odvolania

            privyrobiť,  už  ako  študent  som  pracoval  z jedného dňa na druhý. Zaskočilo ma to ani nie z
            v  Inštitúte  pre  mestský  rozvoj,  kde  som  sa  naučil  osobných  dôvodov,  ale  skôr  preto,  že  kancelária
            premýšľať  koncepčne,  nielen  o  architektúre,  ale  sa  vyvíjala  správnym  smerom,  spolu  s  kolegami
            aj  o  funkciách,  ktoré  by  v  tej-ktorej  lokalite  mali  sme  pracovali  koncepčne  na  rozvoji  celého

            byť,  čo  by  to  obnášalo  po  ekonomickej  stránke,  mesta,  pracovali  v  nej  mladí  a  talentovaní  ľudia,
            ako riešiť lokalitu pre kvalitný život.           ktorí sa do mesta, z ktorého mladí ľudia odchádzali,
                                                              prisťahovali, aby sa u nás mohli realizovať, pretože
            Cítite sa byť skôr architektom, alebo urbanistom?  tá práca ich oslovila. Vytvorili sme manuál verejných
                                                              priestorov, niekoľko zaujímavých štúdií na úpravu
            Dnes ma zaujíma skôr tvorba prostredia. Aj preto  budov i lokalít v meste...
            som  sa  prihlásil  na  konkurz  v  Karlových  Varoch
            a v Košiciach. Je to, samozrejme, veľmi široký pojem.  S vedením karlovarskej radnice ste sa názorovo
            Môže  to  byť  táto  kancelária,  táto  ulica,  mestská  nezhodli v rámci riešenia jednej z lokalít mesta,
            časť,  alebo  mesto.  Myslím  si,  že  dnes  je  dôležité  kde ste uprednostňovali jej komplexné riešenie,
            viesť debatu o prepájaní architektúry a urbanizmu.   kým radnica chcela riešiť problém len čiastočne
            Ale skôr sa považujem za tvorcu prostredia.       na základe predstáv developera. Mohla byť toto
                                                              príčina vášho odvolania?
            Vaším  domovom  sa  na  takmer  30  rokov

            stalo  hlavné  mesto  Holandska  Amsterdam.  Je  to  možné,  ale  naozaj  pravú  príčinu  môjho
            Ako tvorivý pracovník renomovanej architektonickej  odvolania  dodnes  nepoznám.  Pre  mňa  je  ale

            kancelárie Benthem Crouwel  Architects ste sa  zadosťučinením, že tento priestor sa bude nakoniec
            venovali mestskému plánovaniu, transformácii  predsa len riešiť komplexne.
            budov,  podieľali  ste  sa  napríklad  na  prestavbe
            amsterdamského letiska, ktoré patrí k najväčším v  Čo  viedlo  človeka  s  takmer  40-ročnými
            Európe, Centrálnej stanice v Amsterdame, rekonštrukcii  skúsenosťami  z  architektúry  a  urbanizmu
            a dostavbe pamiatkovo chráneného mestského  v Nemecku, Holandsku a v Čechách k tomu, aby
            paláca pre Inštitút vojnových dejín v Amsterdame,  sa prihlásil do konkurzu na funkciu hlavného

            na projekte pavilónu na Expo 2000 v Hannoveri, atď.  architekta  v  meste  na  opačnom  konci  kedysi
            Čo  pre vás  tieto  skúsenosti  znamenajú  a  ako  ich  spoločného štátu Čechov a Slovákov?
            chcete zúročiť?


                                                                                                  V SKRATKE | 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10