Page 10 - vskratke_05_21
P. 10
Mestské zastupiteľstvo schválilo na tento rok takmer 15 miliónov eur na opravy ciest. Foto na dvojstrane: Miroslav Vacula
MESTO CHCE PREVIESŤ
CESTY II. A III. TRIEDY NA KRAJ
Košice sú jediným mestom na Slovensku, ktoré má vo vlastníctve cesty II. a III. triedy. Všetky tieto komunikácie
na území republiky sú majetkom krajských samospráv alebo iných inštitúcií, ktoré sa o ne starajú. Keďže
ich údržba a rekonštrukcia nadmieru zaťažuje rozpočet mesta, radnica sa ich snaží odovzdať Košickému
samosprávnemu kraju (KSK). O návrhu rokovali poslanci na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva.
Mesto sa chce dohodnúť s krajom na postupnom odovzdaní viac ako 40 kilometrov na 13 úsekoch ciest
v extraviláne Košíc.
Dedičstvo minulosti Odklad neodsúhlasili
Mesto prebralo cesty II. a III. Diskusiu otvorila krajská a mestská poslankyňa Zuzana Slivenská
triedy od štátu na základe Zákona (Nezaradení), ktorá je zároveň riaditeľkou Úseku podpory riadenia
o majetku obcí v roku 1991. Správy ciest KSK. Navrhla, aby rokovanie o tomto bode bolo prerušené
Správcom bola Správa mestských do najbližšieho zasadnutia zastupiteľstva. Žiadala doplniť do predloženého
komunikácií, ktorá ich protokolárne materiálu predbežné vyčíslenie investičných nákladov, ktoré si opravy
odovzdala samospráve v roku 1993. vyžadujú. „Nie som proti prevodu ciest do majetku kraja. Ale myslím si,
Štát sa v tom istom roku zaviazal, že komunikácia, ktorá prebieha medzi Správou ciest kraja a mestom, bude
že bude prispievať na ich opravy bez týchto informácií problematická,“ uviedla pre KOŠICE V SKRATKE.
a údržbu. Mestské zastupiteľstvo návrh neodsúhlasilo.
„V rokoch 1993 až 2002 dostali Poslanec krajského i mestského zastupiteľstva Vladimír Saxa
Košice zo Štátneho fondu cestného (Pre Košičanov) podporuje návrh na majetkové vysporiadanie s krajom,
hospodárstva od 7 miliónov vyjadril však obavy, aby uznesenie „nerozšírilo priepasť dobrých vzťahov
do 15 miliónov korún ročne. Od roku medzi mestom a samosprávnym krajom.“ Podľa jeho vyjadrenia mal návrh
2002 štát prestal opravy a údržbu na prerušenie rokovania svoj význam.
financovať,“ uviedol košický primátor
Jaroslav Polaček (nezávislý). Miroslav Špak (Nezaradení) považuje uznesenie o poverení primátora
rokovať s krajskou samosprávou za zbytočné. Podľa jeho názoru
Mesto Košice je vlastníkom ciest môže primátor rokovať o prevode ciest do majetku kraja aj bez toho,
II. a III. triedy v celkovej dĺžke viac aby ho tým mestské zastupiteľstvo poverilo.
ako 62 km (takmer 25 km ciest
II. triedy a vyše 37 km ciest III. „Investičný dlh na cestnej infraštruktúre v Košiciach predstavuje približne
triedy). Veľká časť z nich je v zlom jednu miliardu eur! Do týchto ciest treba investovať nie malé finančné
technickom alebo havarijnom prostriedky, ktoré by sme mohli využiť inde. Zaradili sme tento materiál
stave. Podľa magistrátu ich využíva do programu, aby sme si povedali, či chceme tento problém vôbec riešiť.
hlavne tranzitná doprava a občania Ak nebudeme deklarovať, že tieto cesty samosprávy štandardne nevlastnia,
z okolia, ktorí dochádzajú do Košíc je ťažké diskutovať o tejto problematike s autoritami, ktoré by nám mali
za prácou. pomôcť,“ uviedol primátor.
10 | V SKRATKE MÁJ 2021