Page 13 - vskratke_09_21
P. 13
OSOBNOSTI KOŠÍC
sme mali dosť prudkú výmenu názorov, ktorá z jeho
strany nebola korektná. Vyletel a narazil na mňa. Potom
postupne začal chápať, že jeho názor ma zaujíma, aj
keď s ním nemusím súhlasiť. Ja som dokonca rada,
keď si deti na hodine vymieňajú názory, keď sa hádajú,
nesmú sa ale urážať, nadávať. Pravda, musia to robiť
v angličtine. Pretože takto v rámci názorovej konfrontácie
si skvelo precvičujú jazyk. Sama často navrhujem
kontroverzné témy, ktoré sú súčasťou reality dnešného
sveta. Kde inde, ako v škole a s kým iným, ako s učiteľom
majú deti diskutovať aj o chúlostivých témach? Nikdy
netvrdím, že len môj názor je správny, ale snažím sa ich
niekam nasmerovať. A občas niekam nasmerujú oni
mňa...
Čo je na práci učiteľa najnáročnejšie a čo najkrajšie?
Ťažko prežívame situáciu, keď prídeme o nejakého
žiaka, ktorý musí zo školy odísť, pretože sa nám nepodarí
mu pomôcť, zlyhajú všetky pokusy, všetka naša snaha
vyjde nazmar. Mala som aj ja takých študentov,
a priznám sa, aj som si niekedy poplakala. Najkrajšie na
našej práci je, keď vidíte, ako vám deti v škole rastú, ako
sa z detičiek v prvom ročníku stávajú malí dospelí ľudia.
A absolútnou odmenou je, keď sa vám po roku, dvoch
prídu ukázať, pochváliť sa, zdôveriť sa. To sú najkrajšie
chvíle v živote učiteľa.
Podľa viacerých hodnotiacich prieskumov
je vzdelanostná úroveň žiakov na Slovensku
v porovnaní s inými vyspelými krajinami na
priemernej, ba až podpriemernej úrovni. Čím to je?
Nevidím to až tak tragicky. Pretože, paradoxne, keď Ocenenie pre najobľúbenejšieho učiteľa na Slovensku za rok 2020
idú naše deti zo Slovenska študovať do zahraničia, odovzdal Martine Miškovovej premiér Eduard Heger.
väčšinou excelujú, patria medzi najlepších. Myslím si, Foto: Miroslav Vacula
že v porovnaní so študentmi z iných krajín majú väčší
rozhľad, prehľad, nadhľad. Sama som si to uvedomila až takmer zmizlo. Pochopila som, že v tej situácii by som
počas mojich štúdií v USA. im úplne zbytočne tlačila do hláv nejaké informácie.
Samozrejme, vzťahy, ktoré boli veľmi krehké, utrpeli.
Napriek tomu, akým smerom by sa mal uberať náš Školský život, debaty počas prestávok na záchode či
vzdelávací systém? v bufete do virtuálnej reality jednoducho nedáte.
Memorovanie je podľa môjho názoru zbytočné, pretože
po čase to deťom z hláv aj tak vyfučí. Mali by sme ich Čo by ste sebe i svojim kolegom – učiteľom želali do
viesť viac k analytickému a kritickému mysleniu, aby sa budúcich rokov?
vedeli v záplave informácií orientovať, selektovať ich, Otvorenú školu plnú zdravých žiakov bez rúšok, aby sme
aby dokázali rozlíšiť pravdu od lží, výmyslov, hlúpostí, videli, kedy sa mračia a kedy usmievajú.
aby neverili všetkému, čo ich z internetu zahlcuje. Ja
napríklad nedovolím deťom používať v prácach či Ako vnímate anketu Zlatý Amos? Čo to ocenenie pre
prezentáciách ako zdroj Wikipédiu. Veľmi sa na mňa vás znamená?
preto hnevajú, až kým zistia, že práve tam je množstvo Musela som prekonať samu seba, vlastné limity, vlastné
dezinformácií, nepresností, chýb. Snažím sa ich viesť ja, pretože nie som rada stredobodom pozornosti.
k tomu, aby čerpali informácie z viacerých prameňov, Ocenenie by si zaslúžila celá škola, všetci kolegovia
aby nelipli len na jednom zdroji či médiu, lebo je to a, samozrejme, aj naše deti, bez ktorých by som ho
nebezpečné. nikdy nezískala. Je to pre mňa veľká pocta, obrovský
záväzok, zodpovednosť voči deťom, keďže oni ma
Aká je vaša skúsenosť z dištančného vyučovania v tom podporovali a presvedčili porotu, že sme naozaj
počas pandémie? Čo vám vzalo, čo dalo? iní. Pretože deti sú len také, akí sú ich učitelia.
Keďže na škole používame v rámci vyučovania
informačné technológie a vlastnú komunikačnú Aký by mal byť učiteľ 21. storočia?
platformu desať rokov, boli sme ušetrení od Všetci vieme, že učiteľ by mal byť pokrokový, moderný,
počiatočného šoku po zavretí škôl. Pandémia nám otvorený. Ja si ale myslím, že učiteľ by mal byť
vzala priamy kontakt. Aj preto sme sa často v rámci predovšetkým šťastný. Pretože, keď nebude šťastný,
online hodín rozprávali, ako sa deti majú, čo prežívajú, nebudú šťastné ani deti. Deti sú len také, aký je ich učiteľ...
keď svetielko na konci tunela sa predlžovaním
protipandemických opatrení neustále vzďaľovalo, Mikuláš Jesenský
V SKRATKE | 13