Page 13 - vskratke_09_21
P. 13

OSOBNOSTI KOŠÍC


            sme mali dosť prudkú výmenu názorov, ktorá z jeho
            strany nebola korektná. Vyletel a narazil na mňa. Potom
            postupne začal chápať, že jeho názor ma zaujíma, aj
            keď s ním nemusím súhlasiť. Ja som dokonca rada,
            keď si deti na hodine vymieňajú názory, keď sa hádajú,
            nesmú sa ale urážať, nadávať. Pravda, musia to robiť
            v angličtine. Pretože takto v rámci názorovej konfrontácie
            si  skvelo  precvičujú  jazyk.  Sama  často  navrhujem
            kontroverzné témy, ktoré sú súčasťou reality dnešného
            sveta. Kde inde, ako v škole a s kým iným, ako s učiteľom
            majú deti diskutovať aj o chúlostivých témach? Nikdy
            netvrdím, že len môj názor je správny, ale snažím sa ich
            niekam nasmerovať. A občas niekam nasmerujú oni
            mňa...

            Čo je na práci učiteľa najnáročnejšie a čo najkrajšie?
            Ťažko  prežívame  situáciu,  keď  prídeme  o  nejakého
            žiaka, ktorý musí zo školy odísť, pretože sa nám nepodarí
            mu pomôcť, zlyhajú všetky pokusy, všetka naša snaha
            vyjde  nazmar.  Mala  som  aj  ja  takých  študentov,
            a priznám sa, aj som si niekedy poplakala. Najkrajšie na
            našej práci je, keď vidíte, ako vám deti v škole rastú, ako
            sa z detičiek v prvom ročníku stávajú malí dospelí ľudia.
            A absolútnou odmenou je, keď sa vám po roku, dvoch
            prídu ukázať, pochváliť sa, zdôveriť sa. To sú najkrajšie
            chvíle v živote učiteľa.

            Podľa  viacerých  hodnotiacich  prieskumov
            je  vzdelanostná  úroveň  žiakov  na  Slovensku
            v  porovnaní  s  inými  vyspelými  krajinami  na
            priemernej, ba až podpriemernej úrovni. Čím to je?
            Nevidím to až tak tragicky. Pretože, paradoxne, keď   Ocenenie pre najobľúbenejšieho učiteľa na Slovensku za rok 2020
            idú  naše  deti  zo  Slovenska  študovať  do  zahraničia,    odovzdal Martine Miškovovej premiér Eduard Heger.
            väčšinou excelujú, patria medzi najlepších. Myslím si,                            Foto: Miroslav Vacula
            že v porovnaní so študentmi z iných krajín majú väčší
            rozhľad, prehľad, nadhľad. Sama som si to uvedomila  až takmer zmizlo. Pochopila som, že v tej situácii by som
            počas mojich štúdií v USA.                        im úplne zbytočne tlačila do hláv nejaké informácie.
                                                              Samozrejme, vzťahy, ktoré boli veľmi krehké, utrpeli.
            Napriek tomu, akým smerom by sa mal uberať náš  Školský život, debaty počas prestávok na záchode či
            vzdelávací systém?                                v bufete do virtuálnej reality jednoducho nedáte.
            Memorovanie je podľa môjho názoru zbytočné, pretože
            po čase to deťom z hláv aj tak vyfučí. Mali by sme ich  Čo by ste sebe i svojim kolegom – učiteľom želali do
            viesť viac k analytickému a kritickému mysleniu, aby sa  budúcich rokov?
            vedeli v záplave informácií orientovať, selektovať ich,  Otvorenú školu plnú zdravých žiakov bez rúšok, aby sme
            aby dokázali rozlíšiť pravdu od lží, výmyslov, hlúpostí,  videli, kedy sa mračia a kedy usmievajú.
            aby neverili všetkému, čo ich z internetu zahlcuje. Ja
            napríklad  nedovolím  deťom  používať  v  prácach  či  Ako vnímate anketu Zlatý Amos? Čo to ocenenie pre
            prezentáciách ako zdroj Wikipédiu. Veľmi sa na mňa  vás znamená?
            preto hnevajú, až kým zistia, že práve tam je množstvo  Musela som prekonať samu seba, vlastné limity, vlastné
            dezinformácií, nepresností, chýb. Snažím sa ich viesť  ja,  pretože  nie  som  rada  stredobodom  pozornosti.
            k tomu, aby čerpali informácie z viacerých prameňov,  Ocenenie by si zaslúžila celá škola, všetci kolegovia
            aby nelipli len na jednom zdroji či médiu, lebo je to  a, samozrejme, aj naše deti, bez ktorých by som ho
            nebezpečné.                                       nikdy nezískala. Je to pre mňa veľká pocta, obrovský
                                                              záväzok,  zodpovednosť  voči  deťom,  keďže  oni  ma
            Aká je vaša skúsenosť z dištančného vyučovania  v tom podporovali a presvedčili porotu, že sme naozaj
            počas pandémie? Čo vám vzalo, čo dalo?            iní. Pretože deti sú len také, akí sú ich učitelia.
            Keďže  na  škole  používame  v  rámci  vyučovania
            informačné  technológie  a  vlastnú  komunikačnú  Aký by mal byť učiteľ 21. storočia?
            platformu  desať  rokov,  boli  sme  ušetrení  od  Všetci vieme, že učiteľ by mal byť pokrokový, moderný,
            počiatočného  šoku  po  zavretí  škôl.  Pandémia  nám  otvorený.  Ja  si  ale  myslím,  že  učiteľ  by  mal  byť
            vzala priamy kontakt. Aj preto sme sa často v rámci  predovšetkým šťastný. Pretože, keď nebude šťastný,
            online hodín rozprávali, ako sa deti majú, čo prežívajú,  nebudú šťastné ani deti. Deti sú len také, aký je ich učiteľ...
            keď  svetielko  na  konci  tunela  sa  predlžovaním
            protipandemických  opatrení  neustále  vzďaľovalo,                                Mikuláš Jesenský


                                                                                                 V SKRATKE | 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18