Page 9 - vskratke_09_21
P. 9

SAMOSPRÁVY


            Načúvajme hlasu občanov




            Úlohou mesta je pravidelne vytvárať príležitosti pre občiansku angažovanosť


            V dnešnej dobe je pre každé mesto kľúčové nájsť spôsob, ako byť konkurencieschopné. O tom, akým
            kapitálom Košice disponujú a čo im chýba, sme sa rozprávali s viceprimátorom Marcelom Gibódom.
            Text vznikol v rámci série rozhovorov k projektu Košice 2.0.


























                                               Kvalitu života v meste zlepšíme, keď umožníme vyniknúť kreatívnej stránke jeho obyvateľov,
                                                            hovorí námestník primátora Košíc Marcel Gibóda. Foto: Maja Bodnárová
            Inšpirujú  ho  mestá,  ktoré  kvalitou  života  dokážu  musí financovať zo svojho rozpočtu. Preto je pre nás
            udržať  mladých,  talentovaných  ľudí.  „V  Košiciach   dôležité  komunikovať  s  občanom,  vtiahnuť  ho  do
            už dnes máme to, čo si ľudia spájajú s veľkomestom  diania,  vysvetliť  a  stransparentniť  niektoré  procesy.
            – týka sa to najmä kultúry. Potrebujeme ale vytvoriť  To isté platí aj pre podnikateľskú a štátnu sféru. Všetci
            prostredie, ktoré by prialo rozvoju inovácií vo firmách  musíme vystúpiť zo svojich bublín a začať sa vzájomne
            a  startupoch,  a  takisto  na  úrovni  škôl  a  univerzít.   počúvať.“
            V tomto nám môže byť vzorom napríklad estónske Tartu,
            ktoré je napriek svojej malej rozlohe centrom vzdelanosti,  Rozhoduje kvalita služieb
            kultúry a inovácií v krajine,“ hovorí námestník primátora
            Košíc Marcel Gibóda.                              Podľa  viacerých  prieskumov  ľudia  v  Košiciach
                                                              oceňujú,  čo  všetko  im  mesto  ponúka  po  stránke
            Podpora inovácií                                  kultúry, oddychu v prírode a spoločenského vyžitia.
                                                              Naopak,  to,  čo  chýba  najmä  mladej  generácii,
            Jednou  z  kľúčových  úloh  mesta  je  podpora  sú  dostatočne  atraktívne  pracovné  príležitosti.
            inovatívnych  zámerov  a  byť  v  nich  prínosným  „Napríklad  prieskum  realizovaný  v  rámci  Programu
            partnerom. Košice 2.0 sú jedným z takýchto projektov.  hospodárskeho  a  sociálneho  rozvoja  mesta  Košice
            „Verím, že tento projekt nám dá odpovede na otázky,  ukázal, že približne každý tretí vysokoškolsky vzdelaný
            ako lepšie komunikovať s obyvateľmi a pochopiť ich  človek  opúšťa  náš  kraj.  Na  druhej  strane,  osobne
            potreby. Zároveň je potrebné získané informácie pretaviť  poznám ľudí, ktorí už dnes uvažujú o návrate do Košíc.
            do strategických plánov mesta. Ako vieme, samosprávy  Je na nás ako samospráve, aby sme im na to dali dôvod.“
            pracujú s obmedzenými zdrojmi. O to dôležitejšia je ich
            efektívna alokácia tam, kde je to najviac potrebné,“  Magnetom pre inovatívnych a kreatívnych ľudí môžu
            vysvetľuje M. Gibóda.                             byť  práve  príležitosti,  ktoré  ponúkajú  projekty  ako
                                                              Košice 2.0 alebo novovznikajúci Košický klaster nového
            Základným kameňom komunikácia                     priemyslu. Zároveň tu musia nájsť takú kvalitu služieb,
                                                              akú by očakávali v zahraničí. „V tom nám práve môže
            Výzvou  pre  každé  mesto  je  získať  pochopenie  pomôcť projekt Košice 2.0. Naučí nás, ako efektívnejšie
            na  strane  obyvateľov.  Jedinou  efektívnou  cestou  komunikovať  s  občanom,  nastaviť  verejné  politiky
            je  otvorená  komunikácia.  „Ľudia  si  mnohokrát  a služby pre celkový rozvoj mesta. Aby sme už neboli
            neuvedomujú,  kde  sa  začína  a  končí  zodpovednosť  len regiónom, z ktorého je vysávaný kreatívny potenciál.“
            samosprávy  za  určitú  službu  alebo verejný  priestor.
            Málokto vie, aké služby mesto poskytuje a čo všetko                                 Mária Vasiľová



                                                                                                  V SKRATKE | 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14