Page 9 - vskratke_09_21
P. 9
SAMOSPRÁVY
Načúvajme hlasu občanov
Úlohou mesta je pravidelne vytvárať príležitosti pre občiansku angažovanosť
V dnešnej dobe je pre každé mesto kľúčové nájsť spôsob, ako byť konkurencieschopné. O tom, akým
kapitálom Košice disponujú a čo im chýba, sme sa rozprávali s viceprimátorom Marcelom Gibódom.
Text vznikol v rámci série rozhovorov k projektu Košice 2.0.
Kvalitu života v meste zlepšíme, keď umožníme vyniknúť kreatívnej stránke jeho obyvateľov,
hovorí námestník primátora Košíc Marcel Gibóda. Foto: Maja Bodnárová
Inšpirujú ho mestá, ktoré kvalitou života dokážu musí financovať zo svojho rozpočtu. Preto je pre nás
udržať mladých, talentovaných ľudí. „V Košiciach dôležité komunikovať s občanom, vtiahnuť ho do
už dnes máme to, čo si ľudia spájajú s veľkomestom diania, vysvetliť a stransparentniť niektoré procesy.
– týka sa to najmä kultúry. Potrebujeme ale vytvoriť To isté platí aj pre podnikateľskú a štátnu sféru. Všetci
prostredie, ktoré by prialo rozvoju inovácií vo firmách musíme vystúpiť zo svojich bublín a začať sa vzájomne
a startupoch, a takisto na úrovni škôl a univerzít. počúvať.“
V tomto nám môže byť vzorom napríklad estónske Tartu,
ktoré je napriek svojej malej rozlohe centrom vzdelanosti, Rozhoduje kvalita služieb
kultúry a inovácií v krajine,“ hovorí námestník primátora
Košíc Marcel Gibóda. Podľa viacerých prieskumov ľudia v Košiciach
oceňujú, čo všetko im mesto ponúka po stránke
Podpora inovácií kultúry, oddychu v prírode a spoločenského vyžitia.
Naopak, to, čo chýba najmä mladej generácii,
Jednou z kľúčových úloh mesta je podpora sú dostatočne atraktívne pracovné príležitosti.
inovatívnych zámerov a byť v nich prínosným „Napríklad prieskum realizovaný v rámci Programu
partnerom. Košice 2.0 sú jedným z takýchto projektov. hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Košice
„Verím, že tento projekt nám dá odpovede na otázky, ukázal, že približne každý tretí vysokoškolsky vzdelaný
ako lepšie komunikovať s obyvateľmi a pochopiť ich človek opúšťa náš kraj. Na druhej strane, osobne
potreby. Zároveň je potrebné získané informácie pretaviť poznám ľudí, ktorí už dnes uvažujú o návrate do Košíc.
do strategických plánov mesta. Ako vieme, samosprávy Je na nás ako samospráve, aby sme im na to dali dôvod.“
pracujú s obmedzenými zdrojmi. O to dôležitejšia je ich
efektívna alokácia tam, kde je to najviac potrebné,“ Magnetom pre inovatívnych a kreatívnych ľudí môžu
vysvetľuje M. Gibóda. byť práve príležitosti, ktoré ponúkajú projekty ako
Košice 2.0 alebo novovznikajúci Košický klaster nového
Základným kameňom komunikácia priemyslu. Zároveň tu musia nájsť takú kvalitu služieb,
akú by očakávali v zahraničí. „V tom nám práve môže
Výzvou pre každé mesto je získať pochopenie pomôcť projekt Košice 2.0. Naučí nás, ako efektívnejšie
na strane obyvateľov. Jedinou efektívnou cestou komunikovať s občanom, nastaviť verejné politiky
je otvorená komunikácia. „Ľudia si mnohokrát a služby pre celkový rozvoj mesta. Aby sme už neboli
neuvedomujú, kde sa začína a končí zodpovednosť len regiónom, z ktorého je vysávaný kreatívny potenciál.“
samosprávy za určitú službu alebo verejný priestor.
Málokto vie, aké služby mesto poskytuje a čo všetko Mária Vasiľová
V SKRATKE | 9