Page 20 - vskratke_09_22
P. 20

HISTÓRIA



































            Košicko-bohumínsku



            železnicu postavili za tri roky






            Železničná doprava bola od svojho vzniku v prvej polovici 19. storočia symbolom pokroku a jedným zo základných
            pilierov priemyselnej revolúcie. Veľkou mierou prispela k rozvoju priemyslu, obchodu a v dnešnom ponímaní aj
            cestovného ruchu. Týka sa to aj Košíc. Tohto roku si pripomíname 150. výročie Košicko-bohumínskej železnice.

                                                Fotografia železničnej stanice Košice z roku 1872. Foto na dvojstrane: Zbierka Považského múzea v Žiline

            V 50. rokoch 19. storočia nedostatočne rozvinutá železničná doprava brzdila technický pokrok Horného Uhorska,
            ktoré bolo v tom čase železnicou nedotknuté. V Uhorskom sneme boli síce v roku 1836 i v roku 1848 schválené
            zákony, ktoré je možné považovať za základ uhorskej dopravnej politiky, výstavba tratí však viazla.

            Rakúsko-uhorské vyrovnanie



            Ekonomický rozvoj na území dnešného Slovenska si vyžiadal
            výstavbu železnice orientovanej z východu na západ v období,
            keď základným zámerom uhorskej dopravnej politiky bolo
            hviezdicové budovanie trás z Budapešti. Plány na stavbu no-
            vých železničných tratí však existovali – i keď zásadná zmena
            nastala až po rakúsko-uhorskom vyrovnaní, teda po roku 1867.
            Vtedy uhorský snem poveril ministra Imricha Mikóa, aby vy-
            pracoval návrh na vybudovanie železničnej siete v Uhorsku.
            V tom čase už niektoré trasy boli koncesované, iné v štádiu
            rokovania. Medzi navrhovanými bola i trať z Košíc do Bohumína
            (Kassa-Oderbergi Vasút).

            Faktom ale je, že snahy o výstavbu nových tratí boli aj staršieho
            dáta. Ešte v roku 1855 uvažovali zakladatelia Potiskej železni-
            ce, ktorá mala končiť v Košiciach, o jej predĺžení. O päť rokov
            neskôr, 14. augusta 1860, slávnostne prišiel do Košíc prvý vlak   Pamätná tabuľa na Železničnej stanici Košice osadená pri príležitosti 130. výro-
            z Miškovca.                                                                čia Košicko – bohumínskej železnice.


            20 | V SKRATKE | September 2022
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24