Page 20 - vskratke_09_22
P. 20
HISTÓRIA
Košicko-bohumínsku
železnicu postavili za tri roky
Železničná doprava bola od svojho vzniku v prvej polovici 19. storočia symbolom pokroku a jedným zo základných
pilierov priemyselnej revolúcie. Veľkou mierou prispela k rozvoju priemyslu, obchodu a v dnešnom ponímaní aj
cestovného ruchu. Týka sa to aj Košíc. Tohto roku si pripomíname 150. výročie Košicko-bohumínskej železnice.
Fotografia železničnej stanice Košice z roku 1872. Foto na dvojstrane: Zbierka Považského múzea v Žiline
V 50. rokoch 19. storočia nedostatočne rozvinutá železničná doprava brzdila technický pokrok Horného Uhorska,
ktoré bolo v tom čase železnicou nedotknuté. V Uhorskom sneme boli síce v roku 1836 i v roku 1848 schválené
zákony, ktoré je možné považovať za základ uhorskej dopravnej politiky, výstavba tratí však viazla.
Rakúsko-uhorské vyrovnanie
Ekonomický rozvoj na území dnešného Slovenska si vyžiadal
výstavbu železnice orientovanej z východu na západ v období,
keď základným zámerom uhorskej dopravnej politiky bolo
hviezdicové budovanie trás z Budapešti. Plány na stavbu no-
vých železničných tratí však existovali – i keď zásadná zmena
nastala až po rakúsko-uhorskom vyrovnaní, teda po roku 1867.
Vtedy uhorský snem poveril ministra Imricha Mikóa, aby vy-
pracoval návrh na vybudovanie železničnej siete v Uhorsku.
V tom čase už niektoré trasy boli koncesované, iné v štádiu
rokovania. Medzi navrhovanými bola i trať z Košíc do Bohumína
(Kassa-Oderbergi Vasút).
Faktom ale je, že snahy o výstavbu nových tratí boli aj staršieho
dáta. Ešte v roku 1855 uvažovali zakladatelia Potiskej železni-
ce, ktorá mala končiť v Košiciach, o jej predĺžení. O päť rokov
neskôr, 14. augusta 1860, slávnostne prišiel do Košíc prvý vlak Pamätná tabuľa na Železničnej stanici Košice osadená pri príležitosti 130. výro-
z Miškovca. čia Košicko – bohumínskej železnice.
20 | V SKRATKE | September 2022