Page 21 - vskratke_09_22
P. 21

HISTÓRIA


            Na stavbe pracovalo 16 000                        z Čiech, Moravy a Nemecka, ktorí už mali skúsenosti so stav-
                                                              bou železníc. Okrem nich tu boli aj talianski robotníci, odborní-
            robotníkov                                        ci na kamenárske práce, potrebné pri stavbe mostov a tunelov.
                                                              Podľa výkazu z apríla 1870 pracovalo na stavbe tejto železnice
                                                              16 561 robotníkov, okrem iných 935 murárov, 2140 tesárov,
            Dnešná podoba Košicko-bohumínskej železnice sa objavuje až  482 kamenárov, 738 mínerov a 953 robotníkov iných profesií.
            v roku 1864 v „Pamätnom spise o trase Košicko-bohumínskej
            železiarskeho spolku. V tomto rozsahom malom spise boli  Začiatok premávky
            železnice“ vydanom vo Viedni nákladom Hornouhorského
            s veľkým prehľadom a znalosťou problematiky uvedené výho-
            dy tejto trasy, ktorá mala viesť z Košíc, kde vtedy končili koľaje  Prvým úsekom železnice odovzdaným do prevádzky na Slo-
            Potiskej železnice, smerom severozápadným údolím Hornádu  vensku bola trať Košice-Kysak-Prešov v dĺžke 33 km, na ktorej
            a Váhu až do priemyselných oblastí Sliezska. Definitívna kon-  sa začala premávka 1. 9. 1870. O rýchlosti, s akou napredova-
            cesia bola vydaná 24. 7. 1866.                    la celá stavba, svedčí fakt, že v Žiline ešte 24. júna 1870 bola
                                                              dražba na vyrúbané vŕby a topole na mestskej sihoti pri Váhu,
            Hoci pôvodný termín dokončovania jednotlivých úsekov ne-  kadiaľ mala viesť trať, a už o pol roka neskôr, 20. decembra
            bol dodržaný, na výstavbe sa intenzívne pracovalo. Na stavbu  1870, šiel na úseku Tešín - Žilina prvý skúšobný vlak.
            železnice okrem domácich robotníkov povolali aj robotníkov

























                                                                Fotografia parného rušňa, ktorý premával na Košicko-bohumínskej železnici.
            Ďalším úsekom odovzdaným do prevádzky koncom toho is-  nákladnými vagónmi boli zásobovaní odberatelia aj v centre
            tého roku bola trať z Popradu do Žiliny v dĺžke približne 130  nášho mesta na Hlavnej ulici.
            km. V decembri 1871 bola započatá premávka v úseku Poprad
            – Spišská Nová Ves, úsek zo Spišskej Novej Vsi do Kysaku bol  Košicko-bohumínska železnica si vynútila výstavbu novej bu-
            otvorený ako posledný 18. marca 1872 – to bol i slávnostný  dovy železničnej stanice, pošty a nakoniec aj Železničného
            deň započatia premávky na celej trati z Košíc do Bohumína  riaditeľstva, v ktorom v súčasnosti sídli Daňový úrad. V koneč-
            i s prípojnou železnicou do Prešova.              nom  dôsledku viedla aj k vytvoreniu nových podnikateľských
                                                              možností spojených práve s rozvojom košického železničného
            Celú Košicko-bohumínsku železnicu v dĺžke 368 kilometrov  uzla.
            postavili za necelé tri roky. I keď trať bola jednokoľajná, je to                 Ľudovít Korotnoky
            vzhľadom k dĺžke a obťažnosti stavby najmä v horskom teréne
            úctyhodná rýchlosť.

            Železnica a rozvoj Košíc



            Košicko-bohumínska železnica mala veľký vplyv aj na ekono-
            mický rozvoj Košíc. Väčšina tovární sa napojila na trať pro-
            stredníctvom vlečiek. Umožňoval to rozchod koľají električ-
            kovej trate 1435 milimetrov, ktorý bol totožný s rozchodom
            železničných koľají. Tak vznikli vlečky do Franckovej továrne
            na terajšej Južnej triede, do Tehelne a továrne na keramiku na
            dnešnej Štúrovej ulici, Tabakovej továrne na súčasnej Strojá-
            renskej ulici, ale aj do ďalších známych firiem ako boli strojárne
            Karola Poledniaka, či pivovar Bauerneblovcov. Železničnými   Príležitostná poštová známka k 150. výročiu Košicko-bohumínskej železnici.



                                                                               September 2022 | V SKRATKE | 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24