Page 18 - vskratke_10_21_web
P. 18
HISTÓRIA
Prvá košická električka pri hostinci Baránok. Foto: Archív Východoslovenského múzea
Prvé električky, prvé nehody
Pred 130 rokmi zaviedli v Košiciach mestskú hromadnú dopravu (4. časť)
Minulý mesiac sme sa venovali výstavbe električkovej trate. Viedla od Železničnej stanice cez dnešné
Námestie osloboditeľov až do Čermeľa a smerom na juh po Verejný cintorín. Robotníci ju zvládli za rok!
Osobnú električkovú dopravu slávnostne uviedli päť vojakov, dvaja utrpeli ťažké a zvyšní traja ľahké
do skúšobnej prevádzky 28. februára 1914 o 9:00 zranenia. Jeden z ťažko zranených vojakov zomrel
za prítomnosti veľkého množstva občanov mesta pred v nemocnici dva dni po nehode.
radnicou a divadlom na Hlavnej ulici.
Dňa 30. novembra 1917 večer došlo k čelnej zrážke
Otvorením trate na Kuzmányho ulici 30. marca 1914 električiek na Hlavnej ulici. Nehodu spôsobil vodič
bola ukončená skúšobná prevádzka a začala sa jednej z nich, ktorý opustil zastávku o tri minúty skôr
prevádzka riadna. a nepočkal vo výhybni na prejazd protiidúcej električky.
Udalosť sa zaobišla bez zranení.
Za prvých päť rokov prevádzky električkovej dopravy
došlo k niekoľkým desiatkam kurióznych i vážnych Dňa 15. júla 1917 popoludní došlo na dnešnom
dopravných nehôd spojených s električkami. Námestí osloboditeľov k vznieteniu električkového
nákladného vozňa naloženého slamou. Vozeň bol
Prvú zaznamenali podľa dobovej tlače 5. marca súčasťou súpravy štyroch vagónov, ktorá smerovala
1914. Na dnešnom Námestí osloboditeľov došlo zo železničnej stanice do vojenského skladu potravín
k zrážke električky s povozom prevážajúcim sódovú (dnes Kasárne Kulturpark). Posádka horiaci vozeň
vodu. Dôsledky - zničený povoz a zdemolovaný stĺp pohotovo odpojila, aby nedošlo ku väčším škodám.
pouličného osvetlenia. Privolaným požiarnikom sa horiaci vozeň podarilo
uhasiť, no električková doprava na námestí bola úplne
V nedeľu 23. júla 1916 sa čelne zrazili električky odstavená približne na dve hodiny...
v Čermeli. Podľa cestovného poriadku a interných
nariadení mala na výhybni pri továrni na klince V ďalšom pokračovaní nášho seriálu sa budeme
električka idúca z Čermeľa prednosť pred električkou venovať výstavbe tratí od Komenského ústavu
smerujúcou z mesta, vodič však predpisy ignoroval. (dnešná Univerzita veterinárskej medicíny a farmácie)
Našťastie, zrážka si vyžiadala len niekoľko ľahších ku Gajdovým kúpeľom (Anička) a na Masarykovej ulici.
poranení.
Zdroj:
Oveľa vážnejšia nehoda sa stala 15. októbra dopoludnia, Tatranský, A.: Košické koľaje 1891 – 2004; Tatranský,
keď električka na linke č. 3 narazila do vojenského A.: 90 rokov električiek 1913 – 2003; Kolektív autorov:
vozidla vychádzajúceho z dvora Vyššej priemyselnej 100 rokov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach
školy (dnes SPŠ strojnícka). Vo vozidle sa nachádzalo
18 | V SKRATKE