Page 18 - vskratke_10_21_web
P. 18

HISTÓRIA
































                                                         Prvá košická električka pri hostinci Baránok. Foto: Archív Východoslovenského múzea
            Prvé električky, prvé nehody





            Pred 130 rokmi zaviedli v Košiciach mestskú hromadnú dopravu (4. časť)


            Minulý mesiac sme sa venovali výstavbe električkovej trate. Viedla od Železničnej stanice cez dnešné
            Námestie osloboditeľov až do Čermeľa a smerom na juh po Verejný cintorín. Robotníci ju zvládli za rok!

            Osobnú  električkovú  dopravu  slávnostne  uviedli  päť vojakov, dvaja utrpeli ťažké a zvyšní traja ľahké

            do  skúšobnej  prevádzky  28.  februára  1914  o  9:00  zranenia. Jeden  z  ťažko  zranených vojakov  zomrel
            za prítomnosti veľkého množstva občanov mesta pred  v nemocnici dva dni po nehode.
            radnicou a divadlom na Hlavnej ulici.
                                                              Dňa 30. novembra 1917 večer došlo k čelnej zrážke
            Otvorením trate na Kuzmányho ulici 30. marca 1914  električiek na Hlavnej ulici. Nehodu spôsobil vodič
            bola  ukončená  skúšobná  prevádzka  a  začala  sa  jednej z nich, ktorý opustil zastávku o tri minúty skôr
            prevádzka riadna.                                 a nepočkal vo výhybni na prejazd protiidúcej električky.
                                                              Udalosť sa zaobišla bez zranení.
            Za prvých päť rokov prevádzky električkovej dopravy
            došlo k niekoľkým desiatkam kurióznych i vážnych  Dňa  15.  júla  1917  popoludní  došlo  na  dnešnom
            dopravných nehôd spojených s električkami.        Námestí  osloboditeľov  k vznieteniu  električkového
                                                              nákladného  vozňa  naloženého  slamou.  Vozeň  bol
            Prvú  zaznamenali  podľa  dobovej  tlače  5.  marca  súčasťou súpravy štyroch vagónov, ktorá smerovala

            1914.  Na  dnešnom  Námestí  osloboditeľov  došlo  zo železničnej stanice do vojenského skladu potravín
            k zrážke električky s povozom prevážajúcim sódovú  (dnes  Kasárne  Kulturpark).  Posádka  horiaci  vozeň
            vodu. Dôsledky - zničený povoz a zdemolovaný stĺp  pohotovo odpojila, aby nedošlo ku väčším škodám.
            pouličného osvetlenia.                            Privolaným  požiarnikom  sa  horiaci  vozeň  podarilo
                                                              uhasiť, no električková doprava na námestí bola úplne

            V  nedeľu  23.  júla  1916  sa  čelne  zrazili  električky  odstavená približne na dve hodiny...
            v  Čermeli.  Podľa  cestovného  poriadku  a  interných
            nariadení  mala  na  výhybni  pri  továrni  na  klince  V  ďalšom  pokračovaní  nášho  seriálu  sa  budeme
            električka idúca z Čermeľa prednosť pred električkou  venovať  výstavbe  tratí  od  Komenského  ústavu
            smerujúcou z mesta, vodič však predpisy ignoroval.  (dnešná Univerzita veterinárskej medicíny a farmácie)
            Našťastie,  zrážka  si  vyžiadala  len  niekoľko  ľahších  ku Gajdovým kúpeľom (Anička) a na Masarykovej ulici.
            poranení.
                                                              Zdroj:
            Oveľa vážnejšia nehoda sa stala 15. októbra dopoludnia,  Tatranský, A.: Košické koľaje 1891 – 2004; Tatranský,
            keď električka na linke č. 3 narazila do vojenského  A.: 90 rokov električiek 1913 – 2003; Kolektív autorov:
            vozidla vychádzajúceho z dvora Vyššej priemyselnej  100 rokov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach
            školy (dnes SPŠ strojnícka). Vo vozidle sa nachádzalo


            18 | V SKRATKE
   13   14   15   16   17   18   19   20